Den här texten publicerades första gången i tidningen Metro 19 juni 2003 och är en del av samlingen Metro-texter i boken Ljus över landet.
Kommentarerna i slutet av varje text är en återblick till vad som hände egentligen. Var analysen fel? Blev det som artikelförfattaren gjorde gällande eller tog utvecklingen en annan – bättre, eller sämre – väg?
Vill du ha texterna samlade i den perfekta strand-, veranda- eller framför öppna spisen-utgåvan så finns den att beställa här:
https://aetatis.se/shop/ljus-over-landet/
Boken är också försedd med ett omfattande person- och sakregister med förklaringar; allt för att öka bokens användbarhet.
roland@aetatis.se
Det finns vissa idéer som bara inte kan misslyckas. Tänk er det här upplägget: Du samlar ihop alla dina kompisar, och de snackar i sin tur med egna kompisar, släktingar, vänner och grannar — och så bestämmer ni er för att köpa saker ihop. Går du till en mjölkbonde och säger ”Jag vill köpa en liter mjölk” får du nog ganska svårt att pruta.
Men gå till honom och säg ”Jag vill köpa 40 000 liter mjölk — vad får vi för pris?”
Då är det förhandlingsläge. Smart upplägg, eller hur? Samla ihop folk. Köp in billigare eftersom ni får volym. Låt de som är medlemmar i inköpsföreningen få lägre pris. Kan inte misslyckas — gör man så, måste man tjäna pengar.
Jo, hejsan.
Idén kallas kooperation, och det svenska KF har nu på några områden lyckats sumpa 800 miljoner kronor. 400 miljoner har gått till reklamkampanjer och logotypbyte. Ungefär 300 miljoner har gått till att starta en bank, som nu tydligen ska läggas ned innan den startat. Och ungefär 100 miljoner trillar i väg i avgångsvederlag, bonusar och löneförmåner till chefer som ska sluta eller som ska lockas att vara kvar. Obegripligt, eller hur?
Kooperationens syfte är att ge bättre mat billigare till människorna. Men kooperationen i dag har ju inte precis gjort sig känd för detta.
Inte är maten bättre. Men ofta dyrare. Lågpriskedjorna som nu kommer in på den svenska marknaden är billigare på basvaror. Uppenbarligen har ledningen för KF haft 800 miljoner att leka med. En del kaxiga uttalanden från dem tyder på att de har lika mycket till att roa sig med.
Ge pengarna till mig så ska jag se till att KF dominerar marknaden. Då skulle vi kunna gå ut i en kampanj som sa:
”Är du ensamstående mamma. Kom till oss och bli kund.
Då får du en värdecheck för 5 000 kronor. Först till kvarn.”
Hur många skulle inte nappa? Och hur många andra skulle inte välja KF på grund av detta initiativ? 160 000 ensamstå- ende mammor skulle få en anständig check. De skulle stanna hos kooperationen för resten av livet och handla allt där. Ganska många av oss andra också, bara för att vi tyckte att KF använde kulorna på ett bra sätt.
Jag skulle kunna dra en lista lång som en limousine med liknande förslag. Coop skulle kunna säga:
- Jordgubbarna är gratis i midsommar.
- Skinkan är din utan kostnad i jul.
- Vi bjuder på kräftorna i augusti.
KF har glömt att de är en kooperation; en organisation av människor som slutit sig samman för att köpa in bra produkter till bra pris. Konceptet håller — människor är smarta och vill just detta. KF:s ledning verkar tro att kunderna måste lockas med tingeltangel, nya logotyper och konstiga reklamfilmer. Varför tågar inte KF:s medlemmar till Stockholm och kooperationens direktionsrum? Någon där har norpat deras stålar.
Så stå inte där i kassan och dra ditt MedMera-kort. Dra bort ifrån det i stället!
Boris Benulic
Kommentar: Kanske är kooperationens död det bästa — och mest sorgesamma beviset — för att människor inte längre har självförtroende, kunskaper, smak och värdighet.
Än mer bedrövad blir jag vid tanken på att kooperationen de senaste årtiondena inte gjort något för att bygga upp människors självförtroende, kunskaper, smak och värdighet utan istället helt avlägsnat sig helt från kooperationens ursprungliga mål … och medel.

Leave a Reply