Det pågår en intensiv intern strid bland de medlemmar av Liberalerna som befinner sig i Almedalen. Trätoämnet är partibeteckningen … alltså “L”.
En falang vill att den ska ändras, ledare för den falangen är Martin Melin som menar att de flesta förknippar L med en klädstorlek, och att de då påminns om att Liberalerna knappast längre kan betecknas som “Large”.
Mohamsson-falangen menar att människor snarare tänker på rymdmåttet liter när de ser ett L, och att deras tankar med automatik då går till en mycket stor sejdel öl … vilket gör att Liberalerna förknippas med något positivt.
Pourmokhtari-gruppen stöder Melinfalangen, och Romina har deklarerat att L ju är latinets beteckning för talet 50 … och att det är onödigt att påminna folk om att det är ungefär så många som förväntas rösta på Liberalerna.
Den lilla resten av den socialliberala falangen menar att partibeteckningen L omgående måste bort eftersom den innebär hets mot folkgrupp. Som Joar Forssell förklarat påminner “L” betraktaren om att kineser inte kan säg “R” utan det blir “L” och de kineser som finns i Sverige kan därför känna sig utpekade och hånade och bestämma sig för att lämna landet … vilket ju vore olyckligt, förklarade Joar vidare, eftersom de flesta medicinska forskare i dag i landet är kineser.
Det sägs att liberalerna kommer att samlas i kväll för att diskutera frågan vidare – Johan Pehrson har lovat att dyka upp och medla … bara mötet hålls vid korvmojen i hamnen.
Leave a Reply