Den här texten publicerades första gången i tidningen Metro 18 mars 2006 och är en del av samlingen Metro-texter i boken Ljus över landet.
Kommentarerna i slutet av varje text är en återblick till vad som hände egentligen. Var analysen fel? Blev det som artikelförfattaren gjorde gällande eller tog utvecklingen en annan – bättre, eller sämre – väg?
Vill du ha texterna samlade i den perfekta strand-, veranda- eller framför öppna spisen-utgåvan så finns den att beställa här:
https://aetatis.se/shop/ljus-over-landet/
Boken är också försedd med ett omfattande person- och sakregister med förklaringar; allt för att öka bokens användbarhet.
bokmalen@qln.nu
Under 1300-talet grubblade en del av Västerlandets lärde över vad man skulle göra åt ”fœtor Judaicus” — den stank som sades komma från judar. Det förekom ingen oenighet bland de lärde om att judarna verkligen luktade sanslöst illa.
Däremot var man oense om vad som orsakade stanken. En falang menade att det berodde på att judiska män menstruerade, och eftersom hebréerna samtidigt var så orenliga var det klart att de luktade.
Den andra falangen menade att judendom bara var en variant av spetälska och att judar hade ruttet kött även om det inte tog sig uttryck i att näsor och andra kroppsdelar ramlade av.
Så mycket smartare har väl en del ibland oss inte blivit på 600 år — för i veckan publicerades en undersökning som visar att 15 procent av svenskarna anser att judarna har för stor makt över världsekonomin. Fem procent är tydligt antisemitiska, så till den milda grad att de antagligen är beredda att sätta på kaffet och lyssna om någon knackar på deras dörr och vill berätta att judar dricker barnablod och att koncentrationslägret i Auschwitz egentligen var en illa skött campingplats med mosaiska trosbekännare som målgrupp.
Men varför talar vi egentligen om ”antisemitism” — termen låter nästan vetenskaplig? Vad det rör sig om är klassiskt judehat. ”Antisemitism” ger ett intryck av att någon tänkt till, men redan den kloke Friedrich Engels konstaterade att rasism är socialism för dem som inte tillhör de skarpaste knivarna i kökslådan.
Undersökningen nådde offentligheten på årsdagen av det tal där Adolf Hitler proklamerade sitt tusenåriga rike inför den vanliga utvalda anhopningen av dreglande och armviftande kretiner. Tusenårsriket varade i tolv år, men många av idéerna lever kvar, och att de gör det också i Sverige är uppenbart. Kanske är det dags att vi börjar fundera på vad som är judehatets rötter?
För det har alltid varit så enkelt att förklara utplånandet av judarna som en avvikelse från det normala i Tyskland.
Men som historikern Daniel Goldhagen ordentligt visat; Hitler vann inte för att han övertygade människor om att judarna var onda. Hitler vann för att han uttryckte uppfattningar som var djupt folkligt förankrade.
Det kommer alltid att finnas människor som känner sig missförstådda eller missgynnade och som anser att de inte fått den plats i tillvaron som de förtjänar. De röstade brunt 1933 och de svarar i dag ”nej” på frågan om de kan tänka sig en judisk statsminister.
Världen ändrar sig ständigt och man måste alltid själv förändras eller utvecklas. Det är de som inte klarar detta som ofta blir judehatare; de som i tanken och livet rör sig lika snabbt som en rälsbuss i Bergslagen. Juden har i 2 000 år haft en plats i vår gemensamma idéhistoria som avvikare, som de som inte passar in — det är därför de skyller sina misslyckanden på judiska komplotter
Så kom nu inte med några upplysningskampanjer mot antisemitism. Det enda vi kan göra är att konstatera att en viss kvot idioter får vi alltid dras med. Det är inget som kan upplysas bort. Vi får bara hålla koll på dem, så de inte börjar omsätta sina stollerier i praktisk handling.
Boris Benulic
Kommentar: Judehat är en av de företeelser som lär oss att vissa tankefigurer kan behärska människors medvetande och styra deras handlingar även om föremålet för hatet är synnerligen begränsat i antal och inflytande.
De som tror att förintelsens historia är skriven och allt utrett bara för att den tröskats i otaliga böcker, filmer och artiklar har fel — det märkliga är inte vad nazismen gjorde utan vad alla andra inte gjorde, och den frågan är fortfarande märkligt outforskad.

Leave a Reply