Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Popmusiken behöver nya poeter

Popmusiken behöver nya poeter

Den här texten publicerades första gången i tidningen Metro 14 april 2000 och är en del av samlingen Metro-texter i boken Ljus över landet.
Kommentarerna i slutet av varje text är en återblick till vad som hände egentligen. Var analysen fel? Blev det som artikelförfattaren gjorde gällande eller tog utvecklingen en annan – bättre, eller sämre – väg?

Vill du ha texterna samlade i den perfekta strand-, veranda- eller framför öppna spisen-utgåvan så finns den att beställa här:
https://aetatis.se/shop/ljus-over-landet/
Boken är också försedd med ett omfattande person- och sakregister med förklaringar; allt för att öka bokens användbarhet.

bokmalen@qln.nu


De musiker som drivit utvecklingen framåt har ofta varit stora poeter eller åtminstone mycket skickliga ordkonstnärer.
Det John Lennon, Bob Dylan, Bruce Springsteen eller vår egen Cornelis Vreeswijk skrev var mycket mer än sångtexter. I deras verk finns odödliga rader vi ilsket kan muttra för oss själva när vi är på väg att köra i diket här i livet — eller ord vi kan upprepa högt när vi fylls av kärlek och passion.

Det finns de som säger att de jag talar om inte är riktiga poeter.
Jag tror att det som retar många litteraturkritiker är att de här poeterna är älskade av folket — och poesi ska ju vara något fint som bara få begriper. En normal svensk diktsamling är ju ungefär lika begriplig och angelägen som en japansk handledning i hur man bygger jordkällare.
Men det sorgliga är att den unga svenska musiken i dag inte har någon som skriver bra texter. Lennon och Springsteen laddade språket med dynamit och sina erfarenheter ur arbetarklassen — förortsungarna som blir rapkungar är ungefär lika artikulerade som jag själv var i min ungdom när jag vaknade bakfull på söndagarna.

Det enda hiphopens och rappens texter visar är att hemspråks undervisningen6 borde avskaffas, eftersom den gör att ungarna inte lär sig något språk ordentligt. Kvar blir bara ett svammel lika poetiskt som en holländsk hejarklacks ramsor. Men de fina kultursidornas kritiker hyllar dessa texter.
Antagligen för att de bekräftar deras fördomar om hur illa man behärskar språket i förorterna — och då vill man vara litet överseende och klappa dem på axeln.
Men i en källare någonstans i Rinkeby sitter nästa generations Lennon eller Vreeswijk. Och jag lovar — då kommer inte litteraturkritikerna att vara nådiga.

Boris Benulic

Kommentar: … och ändå borde inte Bob Dylan fått Nobelpriset i litteratur.

Excelsior -LOB
Excelsior -LOB

Leave a Reply

Your email address will not be published.