Dags för en ny bok från Cultura Ætatis.
Anders Amnéus har skrivit en bok, utifrån både forskning och sin egen långa yrkesbana inom marknadskommunikation, om hur attityd och påverkan fungerar.
Efter att ha skrivit böcker om varumärken och marknadskommunikation ville Amnéus ta ett djupare grepp på påverkan och makt.
Manuset ansågs för kontroversiellt för författarens tidigare förlag Libris som inte vågade ge ut den.
Vilket ger för handen att den delen som täcker in nyare syn på maktens horisont, med att skilja på accepterad och oaccepterad information och så kallad informationspåverkan – upplevs som stötande i vårt samhällsklimat.
I boken tar författaren upp de vanligaste modellerna för hur påverkan-attitydförändring fungerar, samt den historiska utvecklingen fram till idag. Därutöver har perspektiv lagts till från evolutionspsykologin, sociobiologi, socialantropologin och kommunikationsvetenskap i syfte till att ge en fördjupad förklaringsmodell för hur påverkan-attitydförändring fungerar.
Syftet med boken är att ge en förståelse för olika synsätt och metoder som används för påverkan-attitydförändring.
Vetenskap är inte fakta. Vetenskap är en bättre eller sämre teori eller hypotes om världen. Vetenskap är en hyfsad uppskattning
om världen som gjorts utifrån observationer och ihopsamlade data, vilket man försökt överföra som en beskrivning av något som går att överföra till allmängiltig sanning. Oftast och förhoppningsvis blir våra teorier bättre med tiden. Därför redovisar boken också ibland motstridiga synsätt. Ingenting är taget ur luften – utan det bygger på forskning och accepterad vetenskap.
“Lojalitet med flocken är en starkare drivkraft än sanning”
Varför tror folk på orimligheter – men inte på det uppenbara?
Ändå har jag sagt det flera gånger, men det verkar helt enkelt inte gå in. Är dom korkade eller bara onda? Nånting måste det
ju vara…
Makt & påverkan handlar om varför dom som har fel får rätt i andras ögon. Varför vi tror på orimligheter, men inte på
det högst rimliga. Och varför kommer de alltid per automatik med bortförklaringar som måste tas för sanna tills de motbevisats, men där varje försök att motbevisa underkänns och ses som ett uttryck för dolda och suspekta åsikter och en hemlig ondsint agenda – oavsett om just du är medveten om det eller inte.
Boken beställer du här: Makt & påverkan – Förhandsbeställning – Cultura Aetatis
Boken är ett måste för den som vill lära sig hur man kan påverka människors åsikter. Tydliga och mustiga berättelser gör den lättläst samtidigt som den på ett heltäckande sätt beskriver vetenskapliga teorier om påverkan. Anders avslöjar hur vi människor påverkas av de maktstrukturer vi befinner oss i. Särskilt när maktspråket lämnar den rationella logiken och istället riktar in sig på vår grupptillhörighet, våra attityder och våra känslor.
Professor emeritus Harald Kjellin
Leave a Reply