Så kapade ”vänstern” banden till upplysningen, renässansen och antiken

Kommer någon om 50 år sätta sig ner på golvet och försjunka i en bok med texter av Peter Wolodarski, Anders Lindberg eller Tove Lifvendahl?
Svårt att tänka sig – det lär ju inte vara speciellt många som i dag fångas av en artikel av dessa personer … så antalet år 2075 torde vara synnerligen begränsat.

Under några veckor har jag plockat ner och gått igenom svärfars bibliotek. Vad vill jag behålla, vad ska säljas och vad skänkas bort?
Och nästan varje gång jag stått där med en volym av Tingstens texter och börjat bläddra har jag fastnat, satt mig ner på en hoprullad matta eller på en kartong och fortsatt läsa. Mycket, mycket sällan överens, men alltid fångad av energin, språket, viljan och strävan efter att diskutera världen och människorna som de är. Ur det senare följer en viss tingstensk grinighet, men vem tilltalas inte av det draget? En överlägsen, knarrigt tjurig attityd är den en möjliga hållningen när man ställs inför pur dumhet.

På samma sätt fångas jag av volymerna med Erlanders och Wigforss memoarer – är nästan aldrig överens, men fascineras av bildningen, envisheten och – den lite oväntade – förmågan till självdistans. Kan du tänka Wolodarski, Lindberg eller Löfvendahl skriva en självironiskt text – eller än mer offentliga förbanna sin egen dumhet? Nej, det kan du inte eftersom du vet att de tre nyssnämnda är så obegåvade att de är omedvetna om sin egen brist på förstånd och bildning.
Så få läser dem nu.
Ingen läser dem om 50 år.

Vill du förstå nuet har du mer nytta av att göra som jag nu gör … gå tillbaka till det svenska 1950- och 1960-talets politiska debatter. Där förs de ideologiska striderna av personer fast förankrade i tydliga sociala skikt, men också i en bildningstradition som löper bakåt genom upplysningen, renässansen och till antiken. En ilsken vänstersocialdemokrat som Zäta Höglund delar idéhistoriskt arv med en liberal som Tingsten; debatternas hårdhet beror inte till liten del på att striden också gäller vem som förvaltar detta arv bäst.

Vilket idéhistoriskt arv förvaltar Wolodarski, Lindberg, Lifvendahl? Eller för den delen de svenska partiledarna?
När de skriver eller talar är det inte frågan om att tomma tunnor bullrar högst (som man sade förr) – det vi upplever är istället mer en fråga om att tomma påsar prasslar mer.

Vad vi genomlever i dag i den politiska debatten är en följd av det som skedde på 1970-talet. Då skapade en illa beläst, nyfrälst ”vänster” (som inte ens läst Marx) en bild av att nu, först nu, badade världen i ljus tack vare Mao Zedongs tänkande och skrifter.
Då skapades föreställningen om 50- och 60-talets Sverige som isolerat och efterblivet från de stora skeendena i världen.
Och så var definitivt inte fallet.
Men de som växte upp efter 1970 bibringades den uppfattningen, och isolerades därmed från sin egen kulturhistoria.

Och när banden bakåt kapas kommer inte lägre debatten att föras med utgångspunkt från de vad historiens stora ledare och tänkare sagt och gjort utan utifrån vad någon säger på X eller under en presskonferens. De svenska politiska debatterna blir mer en fråga om man är Team Trump eller Team Kamala Harris, eller Lag Netanyahu eller Lag Hamas.

Vill du i verklig mening bryta dig loss ur detta …

Viktor Rydberg är ju numera mest ihågkommen för sin dikt om midvinternattens köld samt texten till Gläns över sjö och strand.

Men en gång vars hans texter en självklar utgångspunkt för den politiska debatten i Sverige, och för idéhistoriska diskussioner om antiken och medeltiden.
Cultura Ætatis har samlat några av Rydbergs viktigaste texter i den här volymen:
https://aetatis.se/shop/kan-vi-overleva/

I dag träter alla om vad det innebär att vara ”svensk” … och det blir Mona Sahlin–diskussioner om pizza, midsommar och Zlatan.
Backa 100 år och läs vad som skrevs då – och du kan orientera dig bättre i vad som sker nu. De böckerna hittar du här:
https://aetatis.se/shop/sverige-svensken/

OCH! MISSA INTE RABATTERNA!
Handla för 1200 få 400 i rabatt. Ange kod ”Kaspar” i kassan.
Handla för 900 få 300 i rabatt. Ange kod ”Melchior” i kassan.
Handla för 600 få 200 i rabatt. Ange kod ”Balthasar” i kassan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.